donderdag 15 oktober 2009

Vlaamse VRT omroepster Katja Retsin gidst zwangere vrouwen


'De gezondheid van je baby is natuurlijk het belangrijkste. Maar de toekomstige mama moet zich zelf ook goed voelen in haar vel.' Voor hen schreef Vlaamse babe Katja Retsin het boek 'Start to Style voor Bolle Buikjes'. 'Een zwangere vrouw hoeft zich écht geen aangespoelde walvis te voelen.'
Katja Retsin mag zich stilaan ervaringsdeskundige noemen als het over zwangerschappen gaat. Vier maanden geleden beviel ze van dochtertje Mila, een kleine zus voor Manou (3). 'Elke vrouw beleeft haar zwangerschap op een andere manier. Ik had zelf twee totaal verschillende zwangerschappen: de eerste keer met allerlei kwaaltjes, de tweede keer supervlot. Maar er is altijd één constante: alle vrouwen hebben wel eens een slecht moment. Ze voelen zich net een olifant, ze denken dat ze nergens meer mee staan en dat ze door geen enkele deur kunnen.'

Voor al die vrouwen heeft Katja tijdens en na de zwangerschap van Mila het boek gemaakt. 'De boekhandel ligt vol met wetenschappelijke boeken die alle kwaaltjes blootleggen. Maar dit soort boek was er nog niet: een stijlgids voor vrouwen met een dikke buik en bolle borsten. Ik wil er mee tonen dat je er tijdens die negen maanden heel vrouwelijk kan uitzien. Veel vrouwen gaan hier echt iets aan hebben.' Het boek is trouwens niet louter een stijlgids. Het staat bol van de tips voor tijdens de zwangerschap, en Retsin hield een dagboek bij van haar eigen negen maanden. Katja en musicalster Jan Schepens hebben dus zelf al twee kindjes. 'Of ik mijn eigen boek nog zal nodig hebben tijdens een derde zwangerschap? Eerlijk waar, ik weet het nog niet.'

Sommige vrouwen laten zich naakt fotograferen tijdens de zwangerschap, zoals actrice Elle van Rijn, die naakt op de cover van het blad Mama staat.
Voordat Elle van Rijn beviel van dochtertje Katelijne besloot ze uit de kleren te gaan voor het tijdschrift Mama.
In het blad vertelt Elle dat ze een naaktreportage aanbod van blootblad Playboy een aantal jaren geleden nog afwees omdat ze de associatie seks en zwangerschap niet vond kloppen.

De cover met Elle is geïnspireerd op de wereldberoemde naaktfoto van actrice Demi Moore, die in 1991 uit de kleren ging voor de cover van Vanity Fair terwijl ze zeven maanden zwanger was van haar dochter Scout LaRue.

De één-omroepster is al haar hele leven met kleding bezig. Eerst als shop-a-holic, en sinds een paar jaar heeft ze in Gent - en sinds kort ook in Izegem - de boetiek Close-Up. 'Als ik door Gent loop, heb ik zin om sommige zwangere vrouwen aan te pakken. Sommige dames zíen er echt niet uit. Het is niet omdat je zwanger bent dat je niet deftig voor de dag mag komen.' Volgens Katja Retsin weten veel vrouwen niet beter. 'Plots zitten ze in een ander lichaam. Ze hebben grotere borsten, een dikke buik en bredere dijen. En dan proberen ze zich toch nog in hun oude kleren te wringen. Meestal ligt het niet aan de kleren op zich, maar aan de combinatie.' Het boek staat dan ook vol tips voor vrouwen die geen raad meer weten met hun kleerkast.

Op de presentatie van haar boek, nodigde La Retsin een paar zwangere of pas bevallen collega's uit. Deborah Ostrega - in december krijgt ze haar eerste kindje - liet zich restylen door Katja Retsin en haar team. 'Natuurlijk zijn er momenten dat ik me slecht in mijn vel voel. Als ik mijn voeten wil wassen en blijkt dat ik dat niet meer kan, bijvoorbeeld. Maar ik voel me meestal wel mooi zwanger. Ik mag ook van geluk spreken dat ik zwanger ben in de 21ste eeuw. Als ik zie wat mijn moeder moest aantrekken toen ze in verwachting was... Wat een ramp.' Ostrega moet over tien weken bevallen. 'Maar ik heb het nu wel gehad. Van mij mag de baby twee weken vroeger komen.'

Joyce De Troch heeft sinds vorige maand haar dochtertje Alexia. 'Mijn styling zat wel goed tijdens mijn zwangerschap. Ik ben blijven zweren bij hoge hakken.' Eveline Hoste, vier maanden geleden bevallen van haar tweede kindje Nio Lloyd, zal haar zwangerschap niet snel vergeten. 'Ik was dertig kilo bijgekomen. Daar ben ik er nu al twintig van kwijt, dankzij Weight Watchers en Power Plate.'

1 opmerking:

  1. katja had vrijdag een mooie jurk aan. Waar is die te koop ?
    annboden@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen