woensdag 1 mei 2013

Vanya Wellens in De Laatste Show en Femke in Thuis laat iets zien in bed @ Vlaamse Babes


Vanya Wellens in De Laatste Show en Femke in Thuis laat iets zien in bed.


Vanya Wellens (Vilvoorde, geboren 9 juni 1979) is een Vlaamse actrice en vooral bekend van haar rol als Femke De Grote in de televisieserie Thuis, uitgezonden op de Vlaamse televisiezender één. Ze woont in Vilvoorde.

Hiervoor deed ze mee aan een paar theaterstukken, onder andere De vrouwen van Duchamp in theater Stalstudio in Vilvoorde. Hierin speelde ze de rol van 'Maan' (Marleen).

Tevens had Belgische babe Vanya Wellens een gastrol in de éénreeks Recht op Recht. In de aflevering Dochterlief speelt ze een drugsverslaafde tiener, die het bloed vanonder de nagels van haar ouders haalt. De ouders weten zich geen raad meer en spannen een rechtszaak aan om hun dochter te laten interneren.

Op woensdag 16 juni 2010 beviel Vanya Wellens van haar eerste dochter: Zita.

Vanya Wellens beleeft heftige relatie met halfbroer in 'Thuis', Femke uit 'Thuis': 'Incest? Ik moest zelf ook even slikken'

De kijkers van Thuis houden hun adem in, nu Femke een incestueuze relatie is begonnen met haar halfbroer Rafael. 'Mij zou het nooit overkomen, maar ik veroordeel het ook niet', zegt actrice Vanya Wellens (32), die al negen jaar Femke speelt.

Denk je nooit: oei, wat spoken die scenarioschrijvers nu weer uit?

Vanya Wellens: 'Jazeker. Toen ze me vertelden wat ik zou moeten spelen, moest ik even slikken. Incest is geen gemakkelijk onderwerp, er zitten een paar naaktscènes in, en ik wist niet op welke manier ik het zou aanpakken om het geloofwaardig te doen overkomen. Ik heb voor mezelf een manier gezocht om daarmee om te kunnen: Femke kon niet anders dan ingaan op de avances van Rafael, omdat zij haar halfbroer als haar tweelingbroer beschouwt. Hij maakt haar eigenlijk volmaakt, hij vult haar aan, begrijp je?'

Hoe sta je zelf tegenover zo'n incestueuze relatie tussen broer en zus?

Vanya Wellens: 'Mij zou het in elk geval nooit overkomen. (lacht) Maar ik veroordeel het niet. Mijn vader kende in zijn omgeving zo'n koppel waar er een kindje gekomen is. En het gebeurt zo vaak tussen neven en nichten. Maatschappelijk is het niet aanvaard, maar het hart is soms sterker dan het verstand. Iedereen moet zijn eigen leven leiden. Ik ga me daar niet mee moeien. Vroeger werden homo's en lesbiennes veroordeeld en kon dat helemaal niet door de beugel. Nu kunnen ze zelfs trouwen. Maar ik geef toe: als ik zelf die seksscènes tussen Femke en Rafael zie, heb ik het iedere keer moeilijk.'

Toch is er nog geen heftig debat ontstaan. Dat gebeurde wél toen Franky Jr. en Max kusten, en toen het personage Guy zelfdoding probeerde te plegen.

Vanya Wellens: 'Ja, dat is zo. Waarom zou dat zijn? Misschien is Femke zo geliefd bij de kijkers dat ze veel door de vingers willen zien voor haar. Ze hebben het al eens meegemaakt natuurlijk, toen Femke een relatie had met Mike. Maar toen wist ze niet dat Mike haar vader was. Nu ligt het anders. Femke heeft Mike heel graag gezien en ze voelt zich aangetrokken tot Rafael omdat ze in hem haar vader herkent. Ach, dat meiske heeft al veel meegemaakt met al die bedscènes. We hopen natuurlijk met z'n allen dat het goed komt met haar. Maar dat zal niet voor meteen zijn, het wordt nog heavy!' (lacht)

Zijn er kijkers die je aanspreken en zeggen dat je terug naar Peter moet?

Vanya Wellens: 'Dat gebeurt, maar er wordt meer óver mij gesproken dan dat mensen mij zelf aanspreken. Sommigen zeggen wel: Seks met uw broer, dat is toch wel raar. Eigenlijk kan dat niet hè. Ik antwoord dan dat ik moet spelen wat de scenaristen voor mij schrijven. Ik kan moeilijk zeggen: dit wil ik niet spelen.'

Kan je dat echt niet?

Vanya Wellens: 'Ik heb mijn mening wel geuit toen ik las wat er ging gebeuren. Eén keer een misstap begaan, daar kon ik inkomen. Maar verschillende afleveringen lang en onder de ogen van Peter, de man die ze écht graag ziet, dat leek me toch iets te ver gaan. Maar aangezien de echt massale reacties uitblijven, pikt het publiek het blijkbaar wel. En als actrice is zo'n verhaallijn wel een fijne uitdaging.'

Je draait al een hele tijd mee in Thuis. Heb je nog tijd voor andere dingen?

Vanya Wellens: 'Ik heb vorig jaar een programma gepresenteerd op Vitaya en in de laatste reeks van Witse heb ik een gastrol. Binnenkort sta ik op de planken met Theater aan de Stroom, in een nieuwe versie van Steel magnolias. Ik speel de rol die Julia Roberts had in de film.'

Droom je niet van een goede rol in een Vlaamse film?

Vanya Wellens: 'Natuurlijk! Ik word wel eens uitgenodigd voor audities, maar het moet passen in het opnameschema van Thuis. Het ligt ook niet in mijn aard om mijzelf te gaan verkopen. Ik zou mijn vaste job bij Thuis nooit opgeven om drie maanden op een filmset te staan. Toen ik vorig jaar zwanger was van mijn dochtertje, ben ik een tijdje uit de reeks geschreven, dus het kan wel. Maar ik ben nog jong, ik heb nog tijd genoeg om in een bioscoopfilm mee te spelen.'

De blonde actrice Vanya Wellens vertolkt nu al enige tijd de rol van ‘Femke’ in de één-serie Thuis. Tegenwoordig zit ze in een situatie verwikkeld waarbij ze verliefd is op haar halfbroer en er sprake is van incest. Zo zagen we Vanya Wellens in een filmpje half naakt kussen met die half broer.

Onlangs zagen de 'Thuis'-kijkers na zes maanden Femke terug. In de serie pakte ze haar boeltje nadat ze haar lief Peter met Nina zag aanpappen, maar in het echt had Vanya Wellens (31) een veel betere reden om even te verdwijnen: zij verwelkomde haar eerste dochtertje, Zita. 'Ik leef nog altijd op een roze wolk.'

Zes maanden thuis met je baby, hoe leuk was dat?

Vanya Wellens: 'Zá-lig! Ik heb er zo van genoten. Zes maanden alleen maar voor dat hummeltje moeten zorgen, is zo relaxed. Geen stress, en altijd een vakantiegevoel. Het was één grote roze wolk. Nu nog trouwens.'

Hoe moeilijk was de eerste werkdag zonder Zita?

Vanya Wellens: 'Die eerste dag viel goed mee. Zita kon toen nog niet naar de crèche, en ze bleef bij omi, de moeder van Jo (haar partner, nvdr.). Daardoor was ik iets rustiger. Al is het nu nog altijd wennen, hoor. Ik ben zo gek op mijn dochter. Als ik niet moet werken, probeer ik zoveel mogelijk bij haar te zijn. Al doe ik haar soms bewust naar de crèche om het haar gewoon te maken.'

Ze is nu zeven maanden. Hoe gaat het met haar?

Vanya Wellens: 'Op dit moment is ze een beetje ziek en erg moe doordat ze de hele dag naar de crèche is geweest. Zoals je wel kan horen. (op de achtergrond huilt en hoest Zita de hele tijd, nvdr.) Maar anders is het een flinke meid en hoor je haar bijna niet. Ze is een blije baby. Ze slaapt ook redelijk goed. Om elf uur krijgt ze haar laatste voeding, en dan slaapt ze tot 7 uur. We moeten haar alleen af en toe haar tutje geven.'

Geef je borstvoeding?

'Ja, en dat wil ik zolang mogelijk doen. Ik kolf mijn borsten wel af, zodat ik een beter zicht heb op hoeveel ze binnenkrijgt. Ik moet wel meerdere keren afkolven om aan een flesje te geraken. Mijn borsten geven niet genoeg meer.' (lacht) Is de bevalling vlot verlopen?

Vanya Wellens: 'Helemaal niet, ik heb er 22 uur over gedaan. Ik was al tien dagen overtijd en dus hebben ze me ingeleid. Daardoor waren de weeën des te pijnlijker, en na een paar uur heb ik toch maar om een epidurale gevraagd. Uiteindelijk was ze daar dan, en alle clichés kloppen: ik was meteen alles vergeten en overgelukkig.'

Op tv kon je vrij goed verbergen dat je zwanger was. Ben je niet zoveel aangekomen?

Vanya Wellens: 'Dertien kilo, een mooi gemiddelde. In Thuis moesten we het wat verdoezelen met zwarte kleren of dan hield ik een plateau voor mijn buik. Het voordeel was: ik droeg heel mooi naar voren. Als ik recht voor de camera stond, kon je het bijna niet zien.'

Had je snel je figuur terug?

Vanya Wellens: 'Eigenlijk wel, dankzij de borstvoeding, denk ik. Na drie maanden woog ik weer 50 kilo.'

Heb je al plannen voor een tweede baby?

Vanya Wellens: 'Sowieso, maar dit is pas voor binnen een paar jaar. Ik wou geen kinderen voor mijn dertigste. Ik ben nu 31, dus het loopt volgens plan.'

In 'Thuis' wordt Femke opnieuw geconfronteerd met Peter en Nina. Reageert ze jaloers?

Vanya Wellens: 'Dat laat ik een verrassing. Maar Femke is iemand met extreme emoties. Voor mij is ze een uitlaatklep, want zelf ben ik veel rustiger. Behalve toen ik pas zwanger was: man, man! Jaloers dat ik was. Hormonen hé.'

Op wie lijkt Zita?

Vanya Wellens: 'Ze is 90 procent de papa, en 10 procent ik. Maar dat vind ik best. Ik heb een schone vent.' (lacht)

Vanya Wellens uit de kleren in Thuis

Vanya Wellens is één van de populairste Vlaamse actrices in Thuis. Nadat Lien Van de Kelder al een tijdje geleden vertrok uit Thuis, is zij één van de weinige sexy vrouwen nog in de serie, die bij tijd en wijle naakt gaat. Zo is ze op internet topless te zien in filmpjes met de veelzeggende titels Vanya Wellens laat iets zien, en zien we haar een ‘striptease’ uitvoeren.

Vanya Wellens half naakt in Thuis

Vanya Wellens, die de rol van ‘Femke’ vertolkt in Thuis, was een tijdje terug in sexy kledij te zien in de serie Thuis. Ze heeft een soort van incest relatie met haar halfbroer, waarmee ze half naakt de liefde bedrijft.

Vanya Wellens is in juni 2010 bevallen van een dochtertje. Het eerste kindje van Wellens kreeg de naam Zita. 'Moeder en dochter stellen het goed. Het meisje weegt 3,255 kilo en is 51 centimeter groot', meldt de persdienst van de VRT.

Vanya Wellens is beter bekend als 'Femke De Grote' in de Eén-soap 'Thuis'. De 31-jarige actrice speelde ook gastrollen in 'Recht op recht' en 'Flikken'.

Vanya Wellens blikt terug op negende seizoen van Thuis

De TV1-soap Thuis rondde zijn negende seizoen af. Actrice Vanya Wellens ontbolsterde zich als sexy Femke van gastactrice tot vaste waarde. Een multicultureel huwelijk, euthanasie, mishandeling in de huiskamer: dit seizoen doorprikte Thuis meer dan ooit maatschappelijke taboes. En volgend seizoen mogen we ons aan een lesbische relatie verwachten.
Een dienster brengt op een Vilvoords terras koffie en is wat onvriendelijk. ,,Femke zou haar stoute bek hebben opengedaan", zegt Thuis-actrice Vanya Wellens.

Femke, de weggelopen tiener uit een probleemgezin, is in de reeks meer volwassen geworden en viel de jongste twee weken op als bemiddelaar. Zo kon ze Isabelle ertoe overhalen het gekidnapte kind van Leontien terug te bezorgen bij de moeder. ,,Ik voel dat Femke volwassener geworden is. Ze zorgt nu ook voor haar moeder die een alcoholprobleem heeft. Ze vecht steeds voor haar bestaan, maar toch belandt ze steeds in hetzelfde schuitje. Ze zal heel haar leven moeten knokken om te overleven. Femke vertegenwoordigt de Vierde Wereld. Heel veel kijkers zitten in dezelfde situatie." Ben je niet bang om nog lang getypecast te worden als de mondige dochter?Vanya Wellens: ,,Nee, ik vind dat de leukste rol. Als je de harde tante kan spelen, lukt het voor de bravere rollen ook wel."

Thuis raakte dit seizoen enkele brandend actuele thema's aan als euthanasie, een multicultureel huwelijk en mishandeling. Moet een soap ook maatschappelijk problemen aankaarten?Vanya Wellens: ,,Absoluut. Je merkt dat ook aan de kijkcijfers en de reacties van mensen. De kijkers zijn blij dat je hen confronteert met de dingen die in de realiteit gebeuren. Op de euthanasie van het personage Willy is heel veel reactie gekomen. Mensen vragen ook om een lesbisch koppel in Thuis te introduceren." Komt dat er dan ook volgend seizoen?(lacht veelbetekenend) Femke? ,,Nee, die is op en top hetero."

Toneelconservatorium Dora Van der Groen in Antwerpen schreef je na het tweede jaar wandelen omdat je te weinig 'theatraliteit' bezat. Vanya Wellens: ,,Ze vonden me een goede actrice, maar enkel voor huis-, tuin- en keukentoneel. Voor hen is dat televisie. Ze hadden wel gelijk, maar nu kan ik doen wat ik graag doe. In het conservatorium dacht ik constant dat ik niet kon acteren en dat ik mijn droom niet zou kunnen waarmaken." Hoe groot is de tijdsdruk bij Thuis?

Wij nemen een aflevering per dag op, wat vrij veel is. Er worden dertig minuten uitgeteld om een scène helemaal in te blikken. Binnen die tijd wordt een scène gemiddeld drie keer overgedaan." Veroorzaakt die tijdsdruk geen slordigheden? Vanya Wellens: ,,Voor een Amerikaanse film van anderhalf uur zijn zes maanden opnames nodig. Wij maken met Thuis een aflevering per dag: logisch dat de kwaliteit daarvan minder is in vergelijking met een film. Maar ik denk dat de mensen niet tevreden zullen zijn als we plotseling maar om de twee dagen een aflevering zouden uitzenden."

Heb je iets om op terug te vallen mocht Thuis het plots minder goed doen? Vanya Wellens: ,,Ik mag altijd terugkeren naar het callcenter waar ik werkte voor ik mij volledig op Thuis ging focussen. Voorlopig ziet het er erg goed uit. Ik werk minstens nog een seizoen voor de serie, maar misschien komen er wel nog andere dingen uit de bus." Theater of televisie?

Vanya Wellens: ,,Ik blijf in ieder geval bij de theatergroep Stalstudio in Vilvoorde werken, waar ik al een tijdje aan verbonden ben. Ik was regieassistente voor het stuk Misdaat van George F. Walker en ontwierp ook de affiche. Ik heb er op een veiling zelfs 58 euro voor gekregen. Voor vier uur werken is dat als liefhebber toch mooi verdiend!" Je hebt blijkbaar artistiek bloed?,,Mijn vader is kunstenaar. Ik denk dat ik het van hem heb geërfd. Op reis tekende en schilderde hij veel. Ik ging dan naast hem zitten en tekende alles na. Hij heeft mijn tekeningen van vroeger bijgehouden. Het tekenen hield ik een tijd voor bekeken, tot Ann Petersen (Florke in de serie) stierf. Ik heb een portret van haar gemaakt. Het hangt nu in de wachtzaal van de opnamestudio."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten