dinsdag 1 juli 2014

Sofie Van Moll zingt op begrafenis Sergio Een laatste groet @ Vlaamse Babes


Sergio zingt samen met Sofie van Moll op eigen begrafenis in 'Een Laatste Groet'


In de zesde aflevering van 'Een Laatste Groet' neemt Bart Peeters afscheid van zanger, presentator en showbizzbeest Sergio. Of dat probeert hij toch, want Sergio laat zich niet kisten. Op het einde van de uitvaart staat hij messiasgewijs op uit de dood en begint hij te zingen, samen met  Belgische Babe Sofie van Moll, aan zijn lege kist.

Daarmee gaat Sergio nog verder dan Erik Van Looy, die vorige week op zijn eigen begrafenis de slappe lach kreeg. De drie beste vrienden die Sergio de hemel in prijzen, zijn Dimitri Leue, Sofie van Moll en Adriaan Van den Hoof. Voor Dimitri Leue is het zijn eerste deelname aan 'Een Laatste Groet'.

Serge 'Sergio' Quisquater was zanger van Touch Of Joy en vertegenwoordigde in 2002 ons land op het Eurovisiesongfestival met het nummer Sister. Hij presenteerde onder meer 'Fata Morgana' op Eén met Geena Lisa en 'De Foute Quiz' op VTM. De laatste jaren was hij cafébaas in Lommel. Sergio werd 46.

De betreurde aflijvige
Sergio werkte tot kort voor zijn overlijden aan zijn autobiografie en wou koste wat het kost dat die werd afgewerkt na zijn dood. In zijn videotestament vraagt hij zijn beste vrienden om de onvoltooide hoofdstukken aan te vullen.

 Sofie van Moll vertelt waarom Sergio de dood van de vorige paus op zijn geweten heeft, en Dimitri Leue en Adriaan Van den Hoof herdenken Sergio als een grote filosoof.

Voor het eerst in 'Een Laatste Groet' is de weduwe van de aflijvige aanwezig. Sophie Vranckx, mevrouw Serge Quisquater, neemt in Er is één iemand hilarisch en hartverwarmend afscheid van haar man. Ze doet dat omdat Sergio het zo heeft gewild: 'Ik kan niet verwoorden wat Sophie al die jaren heeft moeten verdragen.

Sophie, jij had geen twee kinderen maar drie, en ik was dan nog de ergste', zegt Sergio in zijn videotestament. 'Maar ik beloof dat ik mij op mijn begrafenis koest zal houden.'

Een belofte die Sergio nog geen tien minuten later breekt. Want als Sofie van Moll met engelenstem de lof van Sergio zingt op de tonen van zijn lievelingslied, doet Sergio wat weinig doden hem voordeden: hij verrijst en neemt de hoofdrol in zijn eigen afscheidsode volledig over.

De rouwende beste vrienden
Voor Dimitri Leue is het zijn eerste Laatste groet. Hij gedenkt Sergio als een eerlijke jongen met wie hij graag ging valschermspringen en onthult hoe Sergio ooit een interview met Michael Jackson versierde.

Sofie van Moll noemt Sergio romantisch op zijn manier. Ze verrast als ze vertelt dat er tussen haar en Sergio veel meer was dan enkel vriendschap. En ze troost met wisselend succes de dappere weduwe.

Adriaan Van den Hoof komt al voor de derde keer afscheid nemen. Hij wil ter nagedachtenis een fitnesscentrum oprichten voor Sergio-liefhebbers en weet als enige welke goede raad Sergio ooit hoogstpersoonlijk aan onze koning gaf.

Adriaan zorgt voor een aangename sfeer tijdens de dienst door zijn medepanelleden én Bart Peeters een demonstratie te geven van twee bijzondere erfstukken die Sergio hem naliet.

Maar het hoogtepunt van de begrafenis was toch het zingen van Sergio met Sofie van Moll.

'Ik ben een bonobo in bed, een intelligente, speelse aap die veel plezier beleeft aan seks.' Voor wie zich afvraagt hoe de zwangere Sofie Van Moll zich tussen de lakens gedraagt, heeft Humo deze week het antwoord.

Haar eerste keer verliep evenwel minder sprankelend. 'Ik was zeventien en had er lang naar uitgekeken, maar het was een enorme ontgoocheling. We bakten er beiden niets van.'

Gelukkig ging het daarna in stijgende lijn, en het mag bovendien al eens wat wilder. 'Ik deed het al in een auto, maar dat was vooral een heel ingewikkeld gedoe, met dat stuur dat de hele tijd in de weg zat', klinkt het. Maar voor wie zijn fantasie intussen de vrije loop zou laten: 'Ik heb geen behoefte aan al te ingewikkelde standjes, hulpstukken of rollenspelen.'

Sofie Van Moll blijft presenteren

'Ik verdwijn helemáál niet van het scherm.' Sofie Van Moll (28) viel van haar stoel toen ze hoorde wat er recent over haar verteld werd. Onlangs haalde de tv-presentatrice de media omdat ze zwanger was en dus voortaan genoegen zou nemen met een rol achter de schermen. 'Ik wil nog héél graag presenteren', zegt ze nu zelf. 'Het is een groot misverstand. Wat klopt, is dat ik gestopt ben met 'The Expendables', het bandje waar ik in zong. Het klopt ook dat ik mijn tijd wil nemen om mama te worden. En het klopt evenzeer dat ik voorlopig achter de schermen verdwijn: drie dagen in de week werk ik mee aan de opvolger van 'Man bijt hond'. Maar ik stop niet als presentatrice.'

Sofie Van Moll uit de kleren

Niet alleen Tom Waes gaat ver voor een tv-programma, ook Sofie Van Moll heeft wat over voor haar 'Weg van de wereld'. In de uitzending van maandag was ze namelijk helemaal naakt te zien.

Voor de achtste aflevering van het Eén-programma 'Weg van de wereld' trekt Van Moll naar Rusland. Ze neemt er deel aan de Kupala, een eeuwenoude viering om tijdens de midzomernacht (de nacht van 23 op 24 juni van vorig jaar, red.) één te worden met de natuur en geeft zich helemaal bloot.

Tijdens de Kupala worden de vier elementen - water, lucht, vuur en aarde - aanbeden. De Russen 'zuiveren' zichzelf dan door naakt naar een badhuis en sauna te trekken en zichzelf te slaan met berkenbladeren. Sofie Van Moll liet zich ook deze keer weer onderdompelen in de traditie en schuwde er niet voor terug om voor de camera's haar kleren uit te trekken en helemaal naakt te gaan.


Sofie Van Moll is zwanger van haar eerste kindje. Maar seks is voor haar zeker geen prioriteit. "Als ik een lijstje zou maken, zou seks niet bovenaan staan. Voor mij zijn vriendschap, genegenheid, vertrouwen en vooral rust belangrijker in een relatie dan seks."

"Spanning en kicks zijn niet echt aan mij besteed. Ik vind zeker niet dat seks beperkt moet blijven tot het echtelijke bed, en soms mag het ook wat wilder. Maar ik heb geen behoefte aan al te ingewikkelde standjes, hulpstukken of rollenspelen. En perversiteiten zoals sm zijn helemaal niet aan mij besteed", steekt Sofie Van Moll van wal in Humo.

"Maar preuts ben ik niet: ik heb het ook al eens in een auto gedaan, maar dat was toch vooral een heel ingewikkeld gedoe, met dat stuur dat constant in de weg zat. Voor mij is seks geen ernstige aangelegenheid, maar iets waar je samen lol aan moet beleven: er mag gelachen worden in be

'Ik verdwijn helemáál niet van het scherm.' Sofie Van Moll(28) viel serieus van haar stoel toen ze hoorde wat er recent over haar werd verteld. 'Ik wil nog héél graag presenteren.' Toch: na vanavond, na die laatste aflevering van Weg van de wereld, verhuist de vrolijke wereldreizigster even naar de achtergrond.
Als we de berichten moeten geloven, dan wil je, omdat je binnenkort moeder wordt, niet langer tv-presentatrice zijn. Je hebt gekozen voor een job achter de schermen. Een opmerkelijke carrièreswitch.

Sofie Van Moll: 'Daar klopt niéts van! Het is één groot misverstand. Wat wél klopt, is dat ik gestopt ben met The Expendables, het bandje waar ik in zong. Ik had er niet meer zoveel zin in om elk weekend laat thuis te komen. Het klopt ook dat ik mijn tijd wil nemen om mama te worden. En het klopt al evenzeer dat ik voorlopig achter de schermen verdwijn. Drie dagen in de week werk ik mee aan wat de opvolger moet worden van Man bijt hond. Maar ik wil zeker niet stoppen als presentatrice.'

'De reden waarom ik die job aanvaard heb, is niet omdat ik het rustiger aan wil doen, maar omdat ik denk dat ik er als presentator beter van zal worden. Omdat ik er nog beter door zal leren hoe alles in elkaar zit en hoe dingen werken. Men vergelijkt me nu soms met Martin Heylen en dan denk ik: zo ver ben ik nog helemaal niet. Ik heb nog zoveel te leren.'

Mogen ze je vragen om nog een programma te presenteren, of is het: nu even niet.
Sofie Van Moll: 'Tuurlijk mogen ze me dat vragen. Ik heb, na die foute berichten, een mail gestuurd naar heel wat productiehuizen om te laten weten dat ik nog steeds beschikbaar ben: vergeet mij niet! En ik heb daar veel lieve mailtjes op teruggekregen. Ook omdat ik wel wat reacties had gekregen: allez Van Moll, wat voor een rare beslissing is dat nu, om van het scherm te verdwijnen? Ik was best wel wat in paniek, want ik wil heel graag nog mooie programma's maken.'

Het is ook niet dat de VRT niet te spreken is over 'Weg van de wereld' en je dan maar van het scherm haalt?
Sofie Van Moll: 'Nee. Ik vermoed dat ze tevreden zijn. We halen mooie kijkcijfers en een mooi marktaandeel. Natuurlijk weet ik ook dat er nog veel beter kan aan dat programma. Daar zijn wij ook niet blind voor. Er waren best afleveringen waarbij ik dacht: Van Moll, stel je niet aan. Veel mensen vonden de aflevering over Lapland van vorige week bijvoorbeeld heel plezant, maar het enige wat ik dacht, was: Van Moll, sta daar niet zo te giechelen.'

Droom eens hardop. Wat zou je nog graag willen doen?
Sofie Van Moll: 'Ik heb Weg van de wereld heel graag gedaan. Ik zou het heerlijk vinden mochten we nog een reeks mogen maken. Maar dichter bij huis mag even goed. Ik hou ervan om met mensen te babbelen, dingen te ontdekken en mooie verhalen te zoeken. Dat weet ik ondertussen wel. Al heb ik een studioshow presenteren ook altijd graag gedaan. Je mooi opkleden, op hoge hakken de trap afkomen, met een orkest dat aan het spelen is? Zalig.'

Je eindigt je reeks in Nepal. Je bent dankzij 'Weg van de wereld' op heel wat mooie plekken geweest. Wat is je fraaiste herinnering?
Sofie Van Moll: 'Lapland. We hebben daar toen drie uur met een sneeuwscooter gereden, de sneeuw in. Ik was toen echt weg van alles, hoorde geen auto of vliegtuig meer en alleen de wind. Overal waar ik keek was het wit. Er viel geen elektriciteitspaal te zien. Ik voelde me echt op een stuk onbewoond gebied en toen opeens kwamen daar al die rendieren aan. Met honderden tegelijk, met hun bellen aan, in de zon. Dat was zo'n overweldigend gevoel! Mijn begeleider vertelde dat hij ook nog elke keer weer geëmotioneerd is als hij zoiets ziet.'

Wie je gezien heeft, weet nu dat je lach redelijk onweerstaanbaar is. Hoeveel huwelijksaanzoeken heeft de reeks je opgeleverd?
Sofie Van Moll: 'Geen. Zelfs niet van mijn lief. (lacht) Al heb ik gehoord dat er wel iemand op Twitter had gezet dat hij met mij wilde trouwen. En in Mexico heb ik van de neef van de dame die mij begeleid had, een niet mis te verstaan cadeau gekregen. Hij had al zijn spaarcenten gestoken in een gele jurk, met een blouse en een sjaal. Voor de oorbellen had hij geen geld meer, dus die heeft zijn moeder dan voor hem betaald. Ik was enorm geflatteerd. Het was zo lief. Niks hebben en dan nog alles weggeven.'

Is het hard wennen om een BV te zijn? Als je het over seks hebt in een interview, gaan de strafste quotes meteen een eigen leven leiden op het net, en ook over je privéleven werd er al een en ander te grabbel gegooid.
Sofie Van Moll: 'Dat is schrikken. Vooral als je, zoals ik, al zolang met rust gelaten bent. Ik wil het er niet meer over hebben, maar toen er over mijn vriend Jelle werd geschreven (hij heeft een dochter uit een eerdere relatie, nvdr.) was dat niet leuk. Dan ga je 's ochtends tanken en zie je jezelf ineens op alle reclameborden voor die tijdschriften staan. Maar dankzij die baby in mijn buik slaag ik er behoorlijk goed in om het allemaal te relativeren.'

Gooit die zwangerschap je jonge leven hard door elkaar?
Sofie Van Moll: 'Nee. Ik wilde al veel vroeger moeder worden. Vanaf mijn twaalfde had ik dat al in mijn hoofd. Zwanger worden, was dan ook heel evident. Jelle is echt degene waarvan ik denk: dat is de vader voor mijn kinderen. Juist het feit dat hij al een dochter heeft, helpt daarbij. Daardoor zie ik: zo'n papa wil ik ook voor mijn kinderen. Ik ben er heel kalm in. De bevalling is uitgerekend voor 21 juli. Wel: het enige wat we al geregeld hebben is een crèche, en voor de rest zien we wel. We gaan nu eerst samen op vakantie, naar Zanzibar. Omdat het wellicht de laatste keer voor een lange tijd is dat we met z'n tweetjes weg kunnen. Nee, het gooit mijn leven niet overhoop. Ik heb juist het gevoel dat het alles veel kalmer maakt.'

De 7 hoofdzonden volgens Sofie Van Moll

Sofie Van Moll straalt. Ze verwacht haar eerste kindje, en dat zie je niet alleen aan haar ronde buikje, maar aan haar hele verschijning: geen vrouw zo sprankelend en vol levenslust als een vrouw die vier maanden zwanger is.

Sofie Van Moll «Ik ben totaal niet geïnteresseerd in de bijverschijnselen van mijn bekendheid: ik kom graag op het scherm en ik sta graag op een podium – anders had ik deze job niet gekozen – maar al het gedoe ernaast kan mij gestolen worden.

»Veel andere bekende mensen gaan daar helemaal anders mee om: zij zoeken de belangstelling op, ze zijn op elk feestje en elke filmpremière van de partij. Die mensen staan ook elke week in de boekjes, met hun lief, hun kinderen, hun hond en hun nieuwe keuken.
»Ik mijd rode lopers als de pest. Ik ga liever met mijn vrienden iets eten of naar de film en daarna op café. Ik heb veel fijne collega’s, maar ik ben met geen enkele BV bevriend: waarom zou ik dan naar die feestjes gaan? Met wie zou ik daar moeten praten? Met Koen Wauters of Natalia?»

Sofie Van Moll  «Ik heb zeker niet het gevoel dat ik dommer ben omdat ik niet gestudeerd heb, maar er zijn wel dingen die ik niet weet. Dat merk ik vooral als ik boeken lees: ik stoot vaak op woorden die ik niet ken. Mijn lief, die geneeskunde heeft gestudeerd, legt me dan uit wat ze betekenen.
»Ik lees altijd met een potlood bij de hand – ik noteer niet alleen de betekenis van moeilijke woorden, maar ik herschrijf ook zinnen die ik niet zo mooi vind. Met name in de boeken van Herman Koch, ‘Het diner’ en ‘Zomerhuis met zwembad’, heb ik nogal wat zinnen beter geformuleerd – zou dat hoogmoed zijn? (lacht)»
Traagheid

Sofie Van Moll «Vroeger probeerde ik voor iedereen goed te doen, tot ik op een dag besefte dat ik altijd maar gaf, en meestal niets terugkreeg. Dat was trouwens ook zo in mijn relaties: de liefde kwam vaak maar van één kant.
»Toen ik dat eindelijk begreep, ben ik systematisch met mensen beginnen te breken – vooral mensen met wie ik een oppervlakkige relatie had. Ik had geen zin meer om daar nog tijd en energie in te stoppen: ik wou échte relaties, geen lege contacten. En dus heb ik alle ballast overboord gegooid.»


Sofie Van Moll «Ik moet wel zeggen dat ik me de laatste maanden al een paar keer serieus heb afgevraagd of het wel de juiste tijd was om een kind op de wereld te zetten. Vooral toen ik pas zwanger was, heeft dat voor een lichte paniek gezorgd.
»Maar ik besef nu dat de wereld er vandaag niet slechter aan toe is dan honderd of duizend jaar geleden: elke tijd heeft zijn oorlogen en crisissen gehad. Bovendien gaat mijn kind later misschien wel een remedie vinden tegen kanker of Alzheimer – dan zou het wel heel jammer zijn om hem niét op de wereld te zetten, hè?»
Gulzigheid

Sofie Van Moll «Ik weet dat ik niet de magerste ben – zeker niet in vergelijking met veel andere jonge vrouwen die voor de televisie werken. Maar ik heb daar geen complexen over, en ik ben heel blij dat ze mij bij de VRT niet afrekenen op mijn figuur.»

Sofie Van Moll «Ik erger mij aan volwassen mensen die constant zitten te blowen, vooral als ze beweren dat ze daardoor creatiever zijn of tot betere inzichten komen. Als ik die onzin hoor, denk ik altijd: 'Ja, dat zullen wel heel heldere inzichten zijn.'»
Gramschap

Sofie Van Moll «De laatste keer dat ik mij kwaad heb gemaakt, was toen Story enkele weken geleden bericht had over de scheiding van mijn lief en zijn vrouw. Ik heb tien jaar lang mijn privéleven uit de boekjes gehouden; ik vertelde in interviews wel wie mijn lief was (Van Moll vormde jarenlang een koppel met acteur Jenne Decleir, red.), maar meer gaf ik niet prijs. En nu gooit de roddelpers opeens alles te grabbel!
»En het erge was dat ik daar eigenlijk niets mee te maken had: die scheiding is iets tussen Jelle en zijn vrouw, ik sta daar volledig buiten. Zij hebben eerst geprobeerd om te scheiden met onderlinge toestemming, en daarom duurt het allemaal wat langer.
»Vandaar dat Jelle officieel nog getrouwd is. Wij proberen daar zo sereen mogelijk mee om te gaan, maar dat is niet simpel als journalisten zich ermee beginnen te bemoeien. Verder wil ik daar niets over zeggen.»

Sofie Van Moll «Als iemand een mes in mijn rug heeft gestoken, moet er veel gebeuren om dat weer goed te krijgen. Ik vergeet niet snel: als mijn vertrouwen geschonden is, is dat meestal onherroepelijk. In principe krijgt iedereen één kans.»
Jaloersheid

Sofie Van Moll «Daar probeer ik tegen te vechten, omdat ik weet hoe gevaarlijk dat kan zijn: je partner kan zich daardoor in een hoek geduwd voelen, en je met opzet nóg jaloerser maken.
»Dat heb ik in het verleden zelf meegemaakt: ik had een lief dat het zelfs niet kon verdragen dat ik met een goede vriend iets ging eten. Het gevolg was dat ik mij op den duur gevangen begon te voelen, waardoor ik steeds vaker wou losbreken – met als gevolg dat mijn lief nog jaloerser werd... Je moet elkaar de nodige vrijheid geven, en niet overal spoken zien.

Sofie Van Moll «Vroeger werd ik om de haverklap verliefd, zelfs al had ik een relatie. Een man moest maar iets leuks tegen me zeggen, en ik was verkocht. Ik ben in die omstandigheden ook wel eens vreemdgegaan – waarna ik me heel schuldig voelde.
»Maar dat is dus allemaal niet meer aan de orde. Ik ben ondertussen een dik jaar met Jelle, en ik heb nog altijd vlinders in mijn buik. Ik mis hem ook heel vaak – op mijn werk denk ik dikwijls: 'Was het al maar avond.'»
Hebzucht

Wat doe jij niet voor geld?
Sofie Van Moll «Actes de présence. Dat heb ik ooit één keer gedaan, toen ik nog voor Ketnet werken: ik heb toen veel geld verdiend, ik denk vijfhonderd euro, om een uurtje op het verjaardagsfeest van een rijkeluiskind aanwezig te zijn.
»Het klopte gewoon niet: het voelde bijna alsof ik persoonlijk de opvoeding van dat kind aan het verknoeien was. Dat heb ik dan ook nooit meer gedaan.
»Ik heb niet zo lang geleden geweigerd om aan ‘Expeditie Robinson’ deel te nemen, ook al boden ze me veel geld – ik denk wel vijfentwintigduizend euro. Ik ben daar een veel te grote broekschijter voor, en ik zou het niet aankunnen om zoveel weken bijna niets te eten. Ik zou zot worden van de honger!»
Onkuisheid

Sofie Van Moll «Als ik een lijstje zou maken met prioriteiten, zou seks zeker niet bovenaan staan. Voor mij zijn vriendschap, genegenheid, vertrouwen en vooral rust belangrijker in een relatie dan seks. Zoals ik daarnet al zei: spanning en kicks zijn niet echt aan mij besteed.»

Sofie Van Moll «Ik vind zeker niet dat seks beperkt moet blijven tot het echtelijk bed, en soms mag het ook wat wilder, maar ik heb geen behoefte aan al te ingewikkelde standjes, hulpstukken of rollenspelen.
»En perversiteiten zoals sm zijn helemaal niet aan mij besteed. Maar preuts ben ik niet: ik heb het ook al eens in een auto gedaan, maar dat was toch vooral een heel ingewikkeld gedoe, met dat stuur dat constant in de weg zat.»

Sofie Van Moll «Voor mij is seks geen ernstige aangelegenheid, maar iets waar je samen lol aan moeten beleven: er mag gelachen worden in bed.»

Geen opmerkingen:

Een reactie posten