vrijdag 25 december 2009

Jade Foret @ Vlaamse Babes

Het Waalse topmodel Jade Foret poseert in bikini voor het Belgische badpakkenmerk Agiva. Maar vandaag doen we net of ze gewoon Vlaams is!

Jade Foret (17) liep al op haar dertiende haar eerste modedefilé in Milaan. Mode goeroe Giorgio Armani zei toen al dat ze een topmodel zou worden. De jonge Waalse defileerde sindsdien ondermeer voor Giorgio Armani, Emporio Armani, L’Oreal, Jean-Paul Gauthier, Dirk Bikkembergs,... het lijstje is eindeloos. Tussen twee fotoshoots door konden we haar strikken voor een interview over het leven aan de top van de modewereld. “Ik kan meer dan enkel mooi zijn!”

Jade, hoe ben je ooit terechtgekomen op de catwalk in Milaan?
Toen ik nog maar vier jaar oud was, gaf ik al modeshows voor mijn oma (lacht). Het zat er toen al duidelijk in. Toen ik wat ouder was, stond ik ’s morgens op en wist ik gewoon dat ik model zou worden! Mijn moeder schreef me in bij een modelbureau voor kinderen. Uiteindelijk heb ik nooit voor hen gewerkt omdat ik te groot was voor mijn leeftijd. Ze brachten mij dan maar in contact met New Model Agency waar ik aan de slag ging. Enkele maanden later defileerde ik in Brussel voor Italiaanse ontwerpers. Na afloop zeiden ze me dat ik tegen januari op de catwalk in Milaan zou staan. Enkele maanden later defileerde ik als dertienjarig meisje voor Armani in Milaan. Ik kon het amper geloven. De aanbiedingen stroomden binnen en plots was ik wereldnieuws. Vanaf dan ging het allemaal heel erg snel.

Doe je nu nog defilés?
Jade Foret: Door mijn beugel heb ik afgelopen twee jaar minder aanbiedingen gekregen. Maar hij mag er binnenkort af! Ik hoop dat ik dan snel weer naar Milaan of Parijs mag. Ik heb de laatste tijd vooral sexy fotoshoots gedaan.

Heb je een groot voorbeeld in de modewereld?
Ik keek vroeger enorm op naar Naomi Campbell. Maar toen ik als jong meisje in Milaan was tegelijkertijd met haar, vroeg een journalist haar of ze mij eventueel wilde ontmoeten. Ze negeerde de vraag volledig . Toen ik dat hoorde was ze niet langer mijn voorbeeld. Ook de manier waarop ze haar assistenten behandelt is ongehoord. Ze is echt gek.

Wat vind jij van de ideale modelmaten?
Jade Foret: De gewenste maten zijn 34 - 36. Dat is echt niet meer gezond als je kijkt hoe groot sommige modellen zijn. Ik ben 1 m 83, hoe kan ik in hemelsnaam een maatje 34 hebben? Ik ben nu ook ouder dus ik heb euh ‘vrouwelijke vormen’ gekregen (lacht), maar dat is toch normaal? Wat is nu het mooiste om naar te kijken? Een uitgemergeld lichaam met een jurk aan. Of een echte vrouw met vrouwelijke rondingen in een mooi kleed? Een ontwerper zei me ooit dat hij mij niet kon laten defileren omdat ik té mooi was. De mensen zouden meer naar mij kijken dan naar zijn jurken. Ja seg, neem dan gewoon een kapstok om de jurk aan op te hangen!

“Op mijn veertiende zei iemand me dat ik best maar eens kon beginnen met een dieet, dat is toch te gek?”

Let je op wat je eet?
Jade Foret: Nee, helemaal niet. Ik houd enorm veel van frietjes, hamburgers en durum.
Dat is natuurlijk niet zo gezond, maar als je zo’n dingen niet mag eten als jong meisje, wanneer dan wel? Op mijn veertiende zei iemand tegen mij dat ik best maar eens kon beginnen met een dieet om slank te blijven. Dat is toch te gek? Er zijn heel veel modellen die enkel slaatjes eten en daarna dan nog eens gaan overgeven. Ik heb dat één keer zelf gezien. Geef mij dan maar frietjes, ik lust trouwens geen sla (lacht).

Studeren in de schminkstoel
Is het leven als model te combineren met school?
Ik ben tot mijn vijftiende alle dagen naar school gegaan. In het begin van mijn carrière mocht ik enkel opdrachten aannemen op woensdagnamiddag en in het weekend. Intussen volg ik onderwijs per post. Ik krijg takenpaketten opgestuurd, die maak ik dan en stuur ze vervolgens terug voor correctie. Op het einde van het jaar moet ik dan voor een jury examens afleggen. Normaal gezien heb ik in september mijn laatste examens. Het is echt niet gemakkelijk om met school bezig te zijn. Vaak ben ik na een dag op de set zo moe dat ik geen zin meer heb om Engels of wiskunde te leren. Af en toe maak ik taken terwijl ik in de schminkstoel zit, maar zelfs dan val ik soms in slaap!

Zijn er dingen die je niet leuk vindt aan model zijn?
Ik haat castings. Het is vaak zo’n oppervlakkig gebeuren. De jury bladert razendsnel door je portfolio en roept dan ‘volgende!’. Als je er dan niet bij bent dan moet je jezelf voorhouden dat het volgende keer wel zal lukken. Andere modellen kunnen soms heel hypocriet zijn. Ze zijn vriendelijk in je gezicht maar zodra je weg bent, kraken ze je helemaal af. Ik heb dan ook niet echte vrienden in de modewereld. Zeker geen vrouwelijke modellen.

Is de modewereld geen ongezonde omgeving voor jonge meisjes?
Jade Foret: Ik ben al sinds het begin altijd vergezeld door mijn moeder. Zij heeft mij steeds weggehouden van de verkeerde mensen. Ik heb wel heel wat oudere modellen zien aftakelen door drugs of seks met de verkeerde mensen . Als ik dan ook één raad kan meegeven aan jonge modellen is: zorg ervoor dat je altijd iemand van je familie bij je hebt. En blijf alijd jezelf want het kan er soms hard aan toegaan.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten